FANDOM

Rada Sylezjańska - organizacja obracająca pieniędzmi. Z jej usług skorzystał król Duncan, pragnąc zapłacić Arydom okup za Eraka.

DziałalnośćEdytuj

Monarchowie oraz możnowławdcy deponowali u nich kwoty, a Sylezjanie płacili od nich odsetki. Z obrotu powierzonymi środkami czerpali podstawowe zyski, lecz podejmowali się też chętnie dostarczenia każdej sumy, już to wypłacając je z własnych zasobów, już to przewożąc na własną odpowiedzialność, gdy nie dysponowali stosownymi środkami w kraju docelowym. Od każdej takiej transakcji Rada pobierała stosowny procent, gwarantując w zamian, iż wskazana suma dotrze bezpiecznie do adresata. Sylezjanie zapewniali tym samym możliwość przekazywania znacznych funduszy w sposób, który pozwalał uniknąć ryzyka powiązanego z wysyłką złota lub gotówki w długą i niebezpieczną podróż po morzach. Koszty strat, jakie mogłyby powstać po drodze, pokrywały właśnie opłaty ponoszone przez nadawę i odbiorcę.

CiekawostkiEdytuj

  • Najdalej wysuniętym na wschód punkt handlowy Rady Sylezjańskiej był induski port na rzece Ooghly. Znajdował się on w pobliżu Nihon-Ja.
  • Rada może być wzorowana na działalności Republiki Weneckiej. W czasie średniowiecza, Wenecja utrzymywała stosunki dyplomatyczne z każdym państwem europejskim i niektórymi na Morzu Śródziemnym. Odbywało się to poprzez umieszczonych na dworach ambasadorów Republiki, którzy pilnowali jej interesów, jednocześnie będąc pośrednikami w zawieraniu umów i w czasie rozmów dyplomatycznych. Ponadto, w Wenecji powstały pierwsze banki, z których usług często korzystali monarchowie europejscy (m.in. królowa Polski, Bona Sforza).
  • Nawiązując do Wenecji, nazwa tej organizacji prawdopodobnie pochodzi od nazwy miasta, Sylezji, które hipotetycznie mogło się znajdować w Toscano.